You are here: Home > INTERVIU Fără prea mare optimism, cred că autostrada Piteşti-Sibiu se va realiza cel mai devreme în 2023
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Search

SAPTAMANALUL - ANCHETA

Fără prea mare optimism, cred că autostrada Piteşti-Sibiu se va realiza cel mai devreme în 2023

E-mail Print PDF

Constantin Stroe, despre cel mai dorit proiect de infrastructură al Argeşului

Unul dintre cei mai vehemenţi susţinători ai proiectului autostrăzii Piteşti-Sibiu, Constantin Stroe, este destul de sceptic în ceea ce priveşte realizarea acestui important tronson rutier în termenele cu care politicienii se laudă. Experienţa ultimilor 10 ani i-a lăsat un gust amar în această privinţă, artizanul celei mai de succes privatizări din România postdecembristă considerând că, atâta vreme cât partidele pun în funcţii-cheie politicieni incapabili, nu ne putem aştepta la rezultate mai bune. Despre cel mai dorit proiect de infrastructură şi implicaţiile acestuia în economia judeţului, despre măsuri benefice mediului economic vs. schimbări legislative inoportune, dar şi despre propunerile politice pe care le-a primit, am stat de vorbă cu Constantin Stroe, în interviul acordat săptămânalului „Ancheta”

Este de notorietate faptul că venirea Renault la Dacia și realizarea unui operator economic superperformant în industria auto sunt, în principal, realizările dumneavoastră. Ținând cont de contextul actual, intern și internațional, cum vedeți viitorul Dacia?

- Instalarea Grupului Renault în Argeș, la Dacia, a fost, într-adevăr,  preocuparea mea de bază timp de 10 ani, până în 1999, când s-a înfăptuit, dar am fost susținut de către o excelentă echipă de conducere și alți câțiva actori externi uzinei. Viitorul Daciei? Deși este riscant să ofer o garanție de reușită pe termen mediu și lung, îmi place să cred că va fi unul de continuitate, chiar dacă pe parcursul timpului vor mai apărea și sincope. În prezicerea mea mă bazez pe forța acestui puternic grup de salariați, care a demonstrat pe parcursul a 16 ani că stăpânește exemplar noțiunile de competitivitate și performanță, și pe realitatea că Dacia este cea mai importantă investiție a Renault în exteriorul Franței, dispunând de absolut toate competenţele necesare de la A la Z, în industria de automobile.

De 10 ani, 14 miniștri ne-au promis autostrada Pitești-Sibiu

Automobile Dacia este principalul angajator al forței de muncă din județ, și nu numai, nu atât prin angajații direcți, cât mai ales prin angajatorii din industriile orizontale care contribuie la realizarea produsului, ceea ce necesită un volum foarte mare de transport auto și feroviar. Considerați că dacă nu se realizează autostrada București-Pitești-Sibiu și extensia spre țările UE într-un termen rezonabil se va ajunge la diminuarea și/sau încetarea producției auto?

- Infrastructura de transport, rutieră și feroviară, joacă, într-adevăr, un rol foarte important în economia și rentabilitatea fabricației de automobile. Dacă tronsonul de autostradă Pitești-Sibiu nu se va realiza, înseamnă că toată masa salarială din Dacia va fi obligată să găsească alte soluții de suportare a costurilor suplimentare provocate de starea nesatisfăcătoare a actualelor rute de transport. Nu vreau să intru în detalii, dar pe lângă productivități sporite, automatizări și alte soluții de reducere a costurilor de la furnizori, puternicul sindicat de la Dacia va trebui să recurgă și la alte soluții de menținere și continuare a fabricației la întreaga capacitate a uzinei.

Dacă aș răspunde sec „Nu cred că autostrada se va realiza!” înseamnă că cel puțin 4 din foștii miniștri ar trebui să își schimbe domiciliul, undeva unde îi va trimite justiția, dacă se va ocupa de acest subiect.

Sunt aproape zece ani de când ni se promite autostrada Piteşti-Sibiu şi nici până în ziua de astăzi nu au început lucrările. Credeţi în acest proiect? Credeţi că se va realiza şi, dacă da, când?

- Da... sunt 10 ani și 14 miniștri care s-au perindat în fotoliul numărul 1 de la Ministerul Transporturilor. Dacă aș răspunde sec „Nu cred!” înseamnă că cel puțin patru din foștii miniștri ar trebui să își schimbe domiciliul, undeva unde îi va trimite justiția, dacă se va ocupa de acest subiect. Revenind, da, fără prea mare optimism, mai cred că acest proiect se va realiza, dar nicidecum la termenele avansate electoral. Personal, văd o întârziere de cel puțin doi ani și jumătate, trei, poate în anul 2023 și asta, pentru că nu avem efectiv realizări în domeniu în acești 26 ani trecuți şi nu suntem în China, unde un tronson de genul celui de la Pitești la Sibiu s-ar fi realizat în maximum 3 ani.

Incompetenţă, rea-voinţă, dezinteres sau, din contră, anumite interese? Care credeţi că sunt motivele uriaşei întârzieri în ceea ce priveşte demararea acestui proiect?

- Răspunsul meu se regăsește exact în conținutul întrebării dumneavoastră. Adaug doar că, dacă decidenții vremii vor continua să numească în posturi de mare importanță politicieni incapabili, care nu au nicio legătură profesională cu postul pe care vor să îl ocupe, nu ne putem aștepta la rezultate mai bune.

Pagube de 50% din profitul Dacia din cauza lipsei autostrăzii

Ce înseamnă pentru Dacia, în special, şi pentru Argeş, în general,  această investiţie? În ultimii ani, s-a spus că francezii mută sistematic producţia în fabrici din alte ţări, unde forţa de muncă este mult mai ieftină. Există motive de îngrijorare în acest sens?

- Am declarat și cu alte ocazii că această cale rutieră est-vest, care cuprinde și tronsonul Pitești-Sibiu, este fundamentală pentru toată România, pentru că, geografic și istoric vorbind, unește două regiuni importante: Transilvania cu Muntenia. Din acest punct de vedere, refuz să cred că avem de-a face cu o monstruoasă strategie de a ține separate cele două regiuni, pentru simplul fapt că UE a validat acest masterplan de transport, inclusiv finanțarea lucrărilor. În ceea ce privește Dacia, inexistenţa şi nerealizarea acestui tronson se măsoară în pagube de 50% din profitul mediu al ultimilor ani. Aceasta înseamnă mari eforturi de a menține uzina pe un loc fruntaș în clasamentul competitivității uzinelor Renault din lume. Îngrijorare? Da. Relocare? Refuz să o iau în calcul, deoarece cred cu toată ființa mea în forța masei salariale și în Sindicatul Automobile Dacia, care cunoaște foarte bine interesele celor pe care îi reprezintă.

Cum colaboraţi cu directorul Dacia Renault, Yves Caracatzanis?

- Din punctul meu de vedere, foarte bine. Din punctul dumnealui de vedere, cred că ar trebui să îl întrebați.  Yves Caracatzanis știe foarte bine dacă și cum îl sprijin și mai știe că eu nu urmăresc absolut niciun interes personal.

Eliminarea timbrului de mediu - pericol letal!

În urmă cu trei săptămâni, Camera Deputaţilor a aprobat eliminarea timbrului de mediu şi înţeleg că producătorii din industria auto s-au opus vehement acestei măsuri, avertizând că sunt puse în pericol 15.000 de locuri de muncă. După alegeri este posibil ca preşedintele să o şi promulge. Ce riscuri aduce eliminarea timbrului de mediu şi în ce măsură ar putea afecta locurile de muncă ale argeşenilor?

- La această întrebare v-aș putea da un răspuns care v-ar ocupa tot spațiul tipografic al ediției, pentru simplul motiv că sunt foarte multe consecințe defavorabile pentru toată lumea. Mă limitez la câteva:

  • pericol letal pentru securitatea rutieră, a participanților la trafic, măsurat în număr de decese, ca urmare a stării tehnice precare a vehiculelor de ocazie mai vechi de 12 ani. În anul 2015, în România, au decedat 1.800 de oameni din cauza accidentelor rutiere și alte 8.000 de persoane au fost ranite grav.
  • descurajarea achizițiilor de automobile noi fabricare în România, în sensul că la 9 mașini de ocazie înmatriculate «s-a reușit» înmatricularea uneia noi fabricate în România la Dacia sau la Ford. Consecințe? Posibile reduceri de activitate la toți producătorii de automobile și componente auto din țară.
  • pierderi însemnate prin necolectarea de taxe la bugetul de stat, deoarece  majoritatea comerţului cu automobile second hand nu este fiscalizat.

 

Ce alte măsuri legislative consideraţi că se impun la momentul actual pentru a sprijini industria auto, în special, şi economia românească, în general?

- Continuarea și transformarea programului Rabla într-un program continuu – multianual, reducerea impozitului pentru angajat și angajator, în toate cazurile care activează în cercetare, dezvoltare-inovare, precum şi demararea unui program național care să trateze noile tendințe ca digitalizarea, Industria 4.0 și Smart Cars.

Anul acesta, trei partide mi-au propus să candidez la parlamentare

De-a lungul timpului, s-a tot speculat, în diverse perioade electorale, că veţi intra în politică, ba din partea unui partid, ba de la altul. Cu toate acestea, nu aţi intrat în politică. A existat vreun moment când aţi fost la un pas de a alege o astfel de carieră?

- Nu, nu am trăit niciun moment tentația de a intra în politică și asta pentru că în niciun partid nu am descoperit minimum 51% oameni bine intenționați, loiali celor pe care i-au trimis în parlament.

Anul acesta aţi primit propuneri de a candida?

- Da, și în acest an am primit propuneri de la trei formațiuni politice. Nu vă pot spune de la care.

Mulţi oameni de afaceri argeşeni îşi pun speranţele în dumneavoastră, ca promotor al dezvoltării economice a judeţului. Dacă ar fi să se realizeze până la urmă acel vestit parc industrial cu care de ani de zile se laudă politicienii, aveți de gând să vă implicați?

- Da, dacă mult așteptatul parc industrial va fi pus în funcțiune, îmi pot aduce contribuția la aducerea de investitori în zona noastră.

Recent, aţi fost desemnat preşedinte de onoare al noului FC Argeş. Practic, ce rol aveţi dumneavoastră în această funcţie? Cum vă propuneţi să sprijiniţi echipa?

- Vă rog să nu mă poziționați în postura de președinte de onoare al noului FC Argeş, pentru că realmente nu este cazul. M-am implicat alături de domnul primar Ionică să găsim împreună o soluție de unificare a celor două grupări existente: SCM Pitești și FC Argeş 1953, astfel încât Piteștiul să revină în fotbalul de performanță sub denumirea de FC Argeş. M-am implicat împreună cu stafful grupării FC Argeş 1953, al cărei membru fondator sunt. Ambele părți căutăm soluții de reușită, iar gestul domnului primar Ionică de a dori să ocup în viitor o asemenea poziție, deși m-a onorat, nu reprezintă o prioritate. Mă implic în continuare spre a reuși, fără să am vreo titulatură.

Nu am trăit niciun moment tentația de a intra în politică și asta pentru că în niciun partid nu am descoperit minimum 51% oameni bine intenționați, loiali celor pe care i-au trimis în parlament.

Ce aşteptări aveţi de la viitorii parlamentari de Argeş în ceea ce priveşte sprijinirea proiectelor necesare pentru dezvoltarea judeţului nostru?

- Niciuna. Prefer să abordăm această temă cu altă ocazie, deoarece aș risca să mă amestec în această etapă electorală și efectiv nu doresc asta.

 

 

 

Comments

Name *
Code   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Submit Comment
 
Banner

Dosarul Primarului

EDITIE SPECIALA

Banner
Banner
Banner
Banner

Ads on: Special HTML