You are here: Home > INTERVIU Raportat la responsabilitate, salariul meu nu mi se pare motivant, dar nu mă obligă nimeni să fiu primar!
  • Increase font size
  • Default font size
  • Decrease font size
Search

SAPTAMANALUL - ANCHETA

Raportat la responsabilitate, salariul meu nu mi se pare motivant, dar nu mă obligă nimeni să fiu primar!

E-mail Print PDF

Ion Georgescu, despre cum este să câștigi 4.000 lei dirijând un buget de milioane de euro

 

În administrația județeană este privit ca fiind cel mai primar dintre primari, un soi de etalon pentru modul în care poate face toate rotițele să se miște într-o localitate, iar în partidul pe care îl reprezintă a devenit simbolul unor ambiții politice pentru care a lucrat metodic și nu s-a lăsat până nu și-a atins obiectivele. La PSD, în locale, în parlamentare… Stă mult în primărie, cam 12 ore pe zi, dar e greu să-l prinzi să faci un interviu, așa că e mai sănătos să încerci în week-end. Tot la primărie. Cu Ion Georgescu am dialogat în „Interviurile Ancheta”  pe trei teme: administrația despre care îi place să vorbească, politica la care s-a strâmbat, dar care îi aprinde o sclipire în ochi imediat și despre bârfele care îl fac să zâmbească. Despre cum e să semnezi câteva milioane de euro pe an, despre ispite, despre emoții, despre greșeli. Despre primari, guverne, proiecte și despre politică.

Ca să începem cu administrația, când vă așezați seara în pat, care sunt principalele trei griji ale primarului din Mioveni?

- În primul rând, îmi fac un inventar al zilei. Ce am făcut bine, ce am făcut rău, dacă am greșit undeva, dacă am luat cele mai bune decizii, dacă echipa s-a ridicat la așteptările pe care le-am avut la începutul zilei. A doua problemă la care mă gândesc vizează evenimentele din ziua următoare. Dacă am uitat să fac ceva pentru a doua zi. În al treilea rând, sunt problemele din cadrul familiei. Având în vedere că timpul alocat familiei este foarte scurt, pentru că în fiecare zi ajung la orele  21.00 – 22.00, automat că trebuie să te gândești și la acest aspect. Apoi, la sfârșit de săptămână fac o centralizare a ceea ce nu am rezolvat, pentru că de multe ori apar chestiuni neprevăzute care modifică agenda zilnică și ne influențează activitatea, independent de mine și de echipa mea. Poate fi ori o ședință la Prefectură, ori ești chemat la guvern, la un minister, ne mai vine un control... Cred că, în medie de 70%, rezolv agenda zilnică.

I-am avut modele pe Stroe, Nicolescu, Pendiuc...

Cât poate un om, în administrație, să o țină așa?

- Față de alte comunități, suntem un oraș tânăr, nou, în ascensiune, iar cele două mari platforme și viața economică a orașului te „obligă”, cu ghilimelele de rigoare, la un program mult mai vast decât unul standard. Suntem așezați la o intersecție dintre două mari platforme economice, ICN – FCN și Dacia, la care adaug obiectivele ce fac parte din viața curentă a noastră, a comunității și proiectele la care ne-am angajat. În acest context, consider că nu poți să faci administrație în 8 ore pe zi la parametrii de performanță. Facem un efort de echipă. În al doilea rând, butonul de comandă este la Consiliul Local și primar, iar de aici, pe verticală și orizontală se duc informațiile, fluxul de activități, deciziile... Este un angrenaj mult mai complex, pentru care lucrezi numai și numai cu oameni, din diferite domenii. Trebuie să se înțeleagă că echipa primăriei nu activează într-un domeniu standard, pe un șablon, în care zilnic să urmărești derularea acelui opis. În plus, activitatea ne poate fi perturbată de numeroși factori neprevăzuți sau nu, de la calamități, la evenimente naționale.

Faptul că am reușit să fac față provocărilor funcției de primar se datorează unui cumul de factori. Echipa pe care am format-o în ultimii 12 ani și atuul că sunt de 17 ani în administrația publică, la care se adaugă și activitatea pe care am desfășurat-o cu fostul primar Costescu. Mai sunt oamenii cu care am lucrat și pe i-am avut modele, oameni precum Constantin Nicolescu, Constantin Stroe, Tudor Pendiuc, experiența din cadrul Asociației Orașelor din România, unde suntem membri din anul 2000...  Uneori, am reușit mai mult, alteori mai puțin. Activitatea de aici este ca un ceas cu mai multe rotițe, iar dacă există o sincopă, ceasul se oprește sau nu mai dă ora exactă. Datorită echipei pe care o am, de la Consiliul Local la femeia de serviciu, cred că suntem pe un trend ascendent, cu loc de mai bine. În ultimele luni, am fost ocupați cu bugetul și aprobarea acestuia, care s-a făcut destul de târziu...

Ați spus buget. Care sunt principalele trei proiecte pe care le-ați avut în vedere când ați conturat bugetul?

- Tot ceea ce este prins în proiectul de buget și se derulează este necesar nouă, tuturor, în Mioveni. Ca în fiecare an, au fost între 6 și 9 consultări publice, pe această temă, iar participarea cetățenilor la dezbateri și implicare lor în anumite decizii mă bucură. Prioritatea este continuarea investițiilor începute și nefinalizate. Funcționarea tuturor serviciilor la parametrii de anul trecut, aș spune că se află pe locul doi, iar pe locul trei se află dezvoltarea. La acest capitol, cel mai important obiectiv este spitalul nou, care, la momentul la care vorbim, se află la ultimul etaj al construcției. Constructorul este în grafic, iar noi trebuie să căutăm asigurarea soluțiilor de finanțare în totalitate, pentru a-i asigura posibilitatea să intre în faza de recepție și de probe, cu toate echipamentele și dotările, în luna noiembrie 2018. Este un proiect la cheie, de la construcție, mobilier, consumabile și până la aparatură. Ultimul obiectiv este atragerea de fonduri europene pentru diferite proiecte. Avem 4 depuse și toate se află în faza de evaluare. Au trecut de primele două etape și în maxim trei săptămâni ne vom apropia de final și vom ști dacă sunt finanțate sau nu. Din punctul meu de vedere, ar trebui aprobate toate patru, deoarece fac parte din categoriile de priorități stabilite de Ministerul Dezvoltării. Este vorba de Grădinița din zona P-uri, unde avem foarte mulți copii, ceea ce ne bucură. Al doilea proiect este sala de sport de la Grupul Școlar Industrial necesară  pentru a ne încadra în parametrii de performanță și cerută de Minister pentru unitățile cu regim sportiv. Al treilea este podul peste Argeșel, aflat la limita de hotar între Davidești și Mioveni. Iar al patrulea, anveloparea tuturor clădirilor din incinta Grupului Școlar Industrial, pentru a le schimba aspectul, dar și pentru economie energetică.

Peste 60% din primării nu vor avea bani de salarii dacă nu li se dă și sursa de finanțare

La granița dintre administrație și politică, dacă nu ați fi PSD-ist, care ar fi problemele pe care ați putea să le rostiți cu voce tare referitor la relația dintre administrație și actualul guvern? Unde ați simți nevoia unor îmbunătățiri care să deservească domeniul dumneavoastră?

- Eu nu amestec politica cu administrația. Din familie sunt de stânga, ceea ce înseamnă că niciodată nu o să fiu de dreapta. Așa sunt eu construit și așa este rădăcina familiei mele, de stânga.

Dar conduceți într-un oraș construit pe dreapta, pe capitalism.

- Stânga nu înseamnă doar măsuri sociale, ci și dezvoltare, așa cum și dreapta are măsuri sociale. Este impropriu zis capitalism. Fiind un oraș tânăr și în plină dezvoltare, automat că ne ducem  și spre zona de dreapta. Eu am avut o relație bună cu toate guvernele, dar întotdeauna cele care au aparținut partidului pe care îl reprezint au adus plus valoare orașului. Vă dau exemplul Guvernul Ponta. A finalizat DN 73N, adică artera suspendată spre Uzină. Este o realizare a Guvernului Ponta. Ceilalți o închiseseră pe motiv că  nu treceam la ei. S-au turnat cei 7 km de la Pitești la Mioveni, am fost singura unitate administrativă care a deschis o agenție fiscală după ce Boc închidea de zor prin toată țara. Ar mai fi multe exemple, dar nu vreau să se creadă că slăvesc pe Ponta sau guvernul Ponta, dar sunt lucruri reale.

Guvernul Grindeanu este unul care astăzi, când discutăm, este la zi cu toate măsurile din programul de guvernare. Probabil că unii dintre noi ne așteptam peste noapte la mai mulți bani, la creștere economică. O să vedeți că, pentru 2017, semnalele sunt bune și în Argeș, și în teritoriu. Că se putea și mai bine este altceva, că s-au făcut și mici erori... Puteam să avem o mai bună comunicare între guvern și cetățean, în care să fi fost mai expliciți în ceea ce privește intrarea în vigoare a unor măsuri.

Sunt mai mulți bani peste noapte. Angajații din sistemul bugetar au mult mai mulți bani în urma ultimelor măsuri. Ca administrație publică, o să aveți sumele necesare să le asigurați noile salarii pe termen lung?

- Astăzi, nu cred că există o administrație în  România care să poată asigura grila aceasta de salarizare, dar când o măsură intră în vigoare îți spune și de unde iei sursa de finanțare. Sunt sigur că vor veni sursele de finanțare. La Mioveni - dacă privim la proiectele pe care le avem în derulare - nu avem sursa de bani pentru noile salarii. Bugetul a fost aprobat pe o altă structură, în care nu s-a luat în calcul noua grilă, dar vor veni rectificări. Altfel luat, peste 60% din unitățile administrativ-teritoriale nu vor avea bani de salarii când se va aplica noua grilă, dacă nu le vine și sursă de finanțare.

Care sunt alte probleme cu care vin colegii primari la partid, pentru sfat, pentru îndrumare?

- Toți primarii își doresc finalizarea proiectelor, o legislație mai bună și să pună în operă obiectivele din programul cu care au câștigat alegerile. Unii au început, unii nu, alții așteaptă evaluarea din programul PNDR 2. Probabil în această vară va fi o mare forfotă în județul Argeș, din punct de vedere al procedurilor de licitație publică, pentru demararea de noi investiții.

Unde greșesc primarii de nu le iese ce și-au propus?

- Greșesc că își doresc să facă mai mult decât au posibilitatea. Pentru că în comunitatea respectivă nu toată lumea dorește un anumit obiectiv sau o anumită investiție. Fiecare ne regăsim în ceva, iar, ca ales public, trebuie să împaci pe toată lumea. Dacă au fost erori, au fost ale guvernelor anterioare  În perioada 2010 – 2012, unele unități administrativ-teritoriale, fără să aibă surse de finanțare, s-au angajat în proiecte, pe care după aceea le-am plătit noi toți, în 2012 – 2015. Nici acei primari nu au fost ei vinovați, ci guvernul care i-a susținut în asemenea practici, ilegale, procedural vorbind. Dacă eu mă apucam să fac un obiectiv fără să am finanțare, fără să fie pe lista de investiții, vă asigur că astăzi nu mai dădeam acest interviu.

Angajații evită să semneze, sunt descurajați de salarii și speriați de consecințe

În această idee, ca majoritatea unităților mari, și Primăria Mioveni a avut parte de diferite... verificări, căutări, solicitări de acte, acte... Ați avut vreodată emoții vizavi de acest aspect, ca om care semnează pe un asemenea buget?

- Dacă nu ai emoții, nu trăiești momentul! Gândiți-vă că cel mai mare proiect pe care l-am semnat a fost Spitalul. 68 de milioane de euro. Prin comparație, bugetul Mioveniului nu sare anual de 25 – 30 milioane de euro. Momentul cel mai special, așa... a fost în acea dimineață când am găsit mascații la Primărie.

Cum l-ați trăit?

- Cu emoții... Și teamă, pentru că nu știam de ce sunt acolo. Starea asta a durat doar câteva minute, până când am fost informat de motivul prezenței lor. Atunci am realizat că eu sesizasem acea problemă la un Colegiu Prefectural, la Topoloveni. Colegul de la Albota a avut și gura aurită și mi-a zis „Te-a pus dracu’ să mai spui și la Colegiu! De n-or veni mascații peste tine!”, și așa au și venit la 10 – 11 ziua.

Ce problemă era?

- Cu o balastieră.

A existat un curent în administrațiile publice, prin care reprezentanții au refuzat să mai semneze acte care implică plăți și finanțare, din cauza acestui tip de probleme... V-ați izbit de acest curent în Primăria Mioveni?

- Nu că m-am izbit, el încă există și la Mioveni. Există palpabil această temere și - dacă nu aș face  întâlniri cu ei pe fiecare obiectiv în parte, să discut cu echipa care se ocupă, împreună cu viceprimarul și nu i-aș convinge, să zic așa - nu am fi fost unde suntem acum. Ei au avut mereu salarii mici. A fost categoria căreia i s-a mai dat un „bonus” din partea lui Boc, care le-a tăiat 25% din salarii, ceea ce i-a „încurajat” foarte mult. Iar când au văzut că le-au tăiat salariile ca să aibă unii bani să dea despăgubiri, deși la momentul respectiv îi mințea că e nevoie de resursă bugetară pentru acoperirea împrumutului extern, au avut o mare dezamăgire, au fost supărați și, până la urmă, față de privat au niște salarii foarte mici...

Mai sunt mici? Pe noua grilă, vor avea mai mult ca în privat...

- Încă se discută noua grilă. Din punctul meu de vedere, este vorba de o creștere de 30%, în medie. Că la unii este de 25%, la unii de 35%, este cu totul altceva. Prin această salarizare a angajatului, statul încearcă să îl motiveze, să îl încurajeze, să îl stimuleze și să dea încrederea necesară și importanța funcției și a activității pe care o face. Dar este brutul. De multe ori comparăm netul lor cu brutul din grila de salarizare. Eu m-am referit la brut, când am vorbit de creșterea cu 30%, în medie.

 

Ați spus „să îi responsabilizeze”. Nu pot să nu asociez termenul ăsta „slăbiciunilor” pe care le-a avut administrația în materie de corectitudine. Au existat, de-a lungul timpului, tentații, ispite, propuneri către dumneavoastră ca gestionar al acestui buget pentru... practici mai puțin legale?

- Dacă v-aș spune da sau nu, parcă nu aș fi sincer, dar vă spun în felul următor: eu nu intru în contact cu firmele. În orice contract care se derulează am o echipă de licitații, am o echipă care semnează contractul.

Dar un investitor, care vrea să vă găsească, vă găsește!

- Sunt firme pe ai căror manageri nu îi cunosc și nu știu cine sunt. Eu nu semnez contractele în prezența conducerii firmei respective sau a reprezentanților ei, eu semnez contractele în prezența echipei mele.

Cât aveți salariul net, domnule primar?

- Aproape 4.000 lei.

Luați 4.000, stați până la ora 21.00 în fiecare zi...

- Nu mă obligă nimeni să stau până la 21.00. E program de 8 ore, deci 4.000.

Nu vi s-a părut niciodată nemotivant raportat la ce ați fi putut obține?

- Din punct de vedere al responsabilității pe care o presupune funcția, aveți dreptate. Mi s-a părut nemotivant, dar din perspectiva faptului că am continuat și mi-am dorit să continui ca primar al orașului Mioveni, nu pot să zic nimic, pentru că nu m-a obligat nimic. Dar, dacă tot vorbim de salarii, că se tot zice de pensia specială pentru primari... Primarii nu au salarii, au indemnizații. Mi s-ar fi părut corect - că oricum alte instituții ne consideră funcționari publici - să luăm salariu. Să avem și noi salariu de funcționar public, în care să avem și noi prinse sporuri de vechime, să avem și alte drepturi. Așa este o indemnizație fixă, stabilită de guvern pe anumite criterii și la revedere!

Vorbeați de ambiția dumneavoastră de a rămâne primar la Mioveni...

- Nu a fost o ambiție, a fost vorba de faptul că la un moment dat - fiind atât de multe proiecte în derulare - trebuia să continui. Să rămâi în echipă!  Că a fost vorba de echipa Consiliului Local, că a fost echipa PSD, că echipa din primărie, dar munca în echipă cred că a adus ceea ce vedeți astăzi în Mioveni. Poate eu am fost dirijorul, e cu totul altceva, dar este muncă de echipă.

Plusuri și minusuri ale echipei PSD

Nu treceți de ideea asta cu dirijorul... Ambiția a surclasat administrația și s-a dus către partid, unde - de asemenea - sunteți perceput ca fiind tot dirijorul.

- Nu. În politică este o echipă formată dintr-un birou permanent. Și acolo este muncă în echipă. Probabil că domnul președinte Șerban Valeca are un alt stil de conducere, la care unii s-au adaptat mai rapid, alții mai greu și alții, nu.

Cum funcționează echipa acum la PSD? Sunteți și la guvernare, cu un aparat imens administrativ, cu parlamentari...

- Și cu plusuri, și cu minusuri!

Trei plusuri, trei minusuri...

Plusuri. Unu. Se respectă programul de guvernare. Doi. Guvernul Grindeanu este, cred eu, în ascensiune de la instalare și până acum. Trei. Am participat la foarte multe întâlniri în care am observat că legislația din administrație, în 2017, va fi în schimbare, în sensul că va fi mai fluidă, mai concretă, mai actuală și mai practică.

Minusuri. În loc să începem anul în ianuarie, l-am început în martie sau în aprilie. Administrația publică ar trebui să fie prioritatea guvernului, pentru că aceasta este baza. Doi. Toată lumea spune că conduce guvernul Grindeanu, dar în teritoriu situația este alta. Dacă vorbim de județul Argeș, 80 – 90% din instituțiile deconcentrate sunt ale fostului guvern. Al treilea, din punct de vedere politic, pe plan județean, cred că am fi putut să nu avem ieșirile în decor ale unor colegi ai noștri, care nu au fost binevenite în niște momente în care erau probleme și la nivel național, din cauza altor erori de comunicare. Nu au dat bine pentru munca echipei noastre, nu au dat bine pentru Argeș, nu neapărat pentru PSD Argeș, deși pe noi ne-a afectat cel mai mult. Uman, politic, administrativ, au fost greșite. Cred că i-a furat valul sau cineva le-a speculat anumite slăbiciuni coroborate cu tinerețea și dorința de afirmare.

Altfel luat, doresc să mulțumesc tuturor membrilor și simpatizanților noștri care ne-au susținut în 2016. Fără ei nu am fi avut aceste rezultate și vreau să îi rog să aibă încredere în această guvernare și în echipa PSD Argeș. Ne vom îndeplini obiectivele pe care ni le-am asumat.

Liberalii au fost mereu în opoziție. Și când au fost la guvernare...

Bârfă: Tudor Pendiuc nu a fost invitat la Simfonie...

- Simfonia nu este organizată politic, ci administrativ. Dacă a fost sau nu a fost invitat este un plus sau un minus al administrației din Pitești.

Dumneavoastră l-ați fi invitat?

- Da. Pentru că - indiferent că vrem sau nu - Tudor Pendiuc și-a pus amprenta asupra orașului Pitești.  Într-o viață de om în administrația publică, este imposibil să nu ai și lucruri bune, iar într-o comunitate unii te percep negativ, unii pozitiv. Este argeșean și este cetățean al municipiului Pitești, care trece printr- o perioadă mai nefastă și care cred că ar fi putut să fie invitat.

Președintele Consiliului Județean, Dan Manu, dezgroapă morții moșteniți de la predecesorii săi și cere ajutorul organelor competente... Credeți în acest mod de curățenie instituțională?

- Nu știu dacă este vorba de curățenie, poate fi vorba de o chestiune de legalitate.

În ce sens?

- Dacă vă referiți la Molivișu... Dacă sunt probleme acolo, nu poți să continui. Greșești zece ani, dar în ceasul al treișpelea trebuie să intri în legalitate.

A treia bârfă. Liberalii se pregătesc într-o săptămână de alegeri. Sunt partidul care ar trebui, teoretic, să concureze PSD-ul. Cum vedeți evoluția formațiunii din Argeș, acuzată foarte mult timp de lipsă de opoziție, de slăbiciune față de PSD, după ce va avea o conducere stabilizată?

- Având în vedere că Brătienii sunt din Argeș și că este un partid istoric, m-aș bucura ca și ei să fie mai prezenți pe eșichierul politic.

Îi veți considera vreodată concurenți reali?

- Doamnă, cum să vă răspund? Ei au fost întotdeauna în opoziție în Argeș. Și când au fost la guvernare, au fost tot în opoziție. Paradoxal, deși este leagăn al Brătienilor, județul nostru nu a fost niciodată un județ de dreapta. Probabil că noi, ca partid, printr-o politică pe care eu o consider mai degrabă de centru-stânga am reprezentat mereu mai bine dorințele oamenilor din Argeș, am avut o ofertă politică mai bună, care a convins.

Comments

Name *
Code   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Submit Comment
 
Banner

Dosarul Primarului

EDITIE SPECIALA

Banner
Banner
Banner
Banner

Ads on: Special HTML